Reisu atcelšanas krīze Latvijas reģionos un šoferu trūkums: sodi pārsniedz 170 000 eiro

Atcelto reģionālo autobusu reisu skaita krasais pieaugums

Latvijas reģionālo autobusu satiksmē desmit mēnešu periodā fiksēts būtisks reisu atcelšanas gadījumu pieaugums, kas pārsniedz pagājušā gada rādītājus. Šogad kopumā atcelti vairāk nekā 1900 plānotie braucieni, kas ir par aptuveni 600 reisiem vairāk nekā attiecīgajā laika posmā pērn. Šos satraucošos datus Latvijas Radio ieguva no Autotransporta direkcijas (ATD).

Pārvadājumu pakalpojumu sniedzēji kā galveno iemeslu min kritisku autobusu vadītāju trūkumu. Šī personāla problēma tieši ietekmē spēju nodrošināt stabilu un paredzamu reģionālo sabiedriskā transporta tīklu.

Sekas pārvadātājiem: piemērotie sodi

Ņemot vērā, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti saskaņā ar līgumiem un ir būtiski iedzīvotāju mobilitātei, par neizpildītajiem reisiem pārvadātājiem tiek piemērotas līgumsoda sankcijas. Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis norāda, ka par šī gada desmit mēnešos atceltajiem braucieniem pārvadātājiem kopumā aprēķināts sods, kas pārsniedz 170 000 eiro. Šis lielo sodu apjoms ilustrē problēmas nopietnību un neizpildīto saistību finansiālo ietekmi.

Vislielākā reisu atcelšana fiksēta Pierīgas zonā

Neizpildīto reisu ģeogrāfiskais sadalījums liecina, ka vissmagākā situācija ir vērojama Pierīgas maršrutos. Šie maršruti veido gandrīz pusi no kopējā neizpildīto reisu skaita visā valstī. Lielākais slogs Pierīgā: Pakalpojumus šajā reģionā nodrošina tādi komersanti kā “Liepājas autobusu parks”, “Latvijas Sabiedriskais autobuss” un “Nordeka”, kuriem ir liela atcelto reisu daļa.

Citas skartās teritorijas: Pēc Pierīgas ar ievērojamu atrāvienu seko reģioni ap Ogri, Aizkraukli, Liepāju, Bausku un Kuldīgu.

VIDEO:

Būtiskākais pieaugums: Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, atcelto reisu skaits visbūtiskāk palielinājies tieši Pierīgas un Bauskas pusē, signalizējot par problēmas saasināšanos šajos transporta tīkla posmos. Šie dati apstiprina, ka atcelšanas problēma nav vienmērīgi sadalīta, bet koncentrējas reģionos ar augstu pieprasījumu vai īpašām personāla nodrošinājuma grūtībām.

Autotransporta direkcija (ATD) un pārvadātāji aktīvi meklē risinājumus, lai mazinātu kritisko autobusu vadītāju trūkumu, kas ir galvenais reisu atcelšanas iemesls. Viens no galvenajiem virzieniem ir darba algas un darba apstākļu uzlabošana, lai padarītu profesiju pievilcīgāku. Pārvadātāji strādā pie tā, lai nodrošinātu konkurētspējīgu atalgojumu un labāku sociālo nodrošinājumu.

Papildus tam, tiek izskatītas šādas iniciatīvas:

Vadītāju apmācība un piesaiste: Tiek meklētas iespējas valsts atbalstam specifisku apmācību programmu izveidei un finansēšanai, lai jaunieši un pārkvalificēties gribošie varētu iegūt nepieciešamo D kategorijas un profesionālo kvalifikāciju (95. koda sertifikātu). Daži pārvadātāji jau piedāvā apmaksātu apmācību.

Ārvalstu darbaspēka piesaiste: Tiek izvērtēta iespēja atvieglot kvalificēta autobusu vadītāju darbaspēka piesaisti no trešajām valstīm, lai ātri aizpildītu radušās vakances. Šis process prasa gan normatīvo aktu izmaiņas, gan atvieglotus birokrātiskos procesus.

Fleksibils darba laiks: Tiek apsvērta iespēja piemērot elastīgākus darba grafikus, kas varētu būt pievilcīgi daļējā laika darbiniekiem vai pensionāriem, kuri vēlas atsākt darbu šajā nozarē.

Investīcijas jaunā transportā: Jaunāks un modernāks autobusu parks var uzlabot gan braukšanas komfortu vadītājiem, gan samazināt tehniskās problēmas, kas netieši ietekmē reisu izpildi.

Viktors Zaķis no ATD ir uzsvēris, ka šī ir kompleksa problēma, kas prasa ciešu sadarbību starp valsts iestādēm, pārvadātājiem un Izglītības un zinātnes ministriju, lai ilgtermiņā nodrošinātu ilgtspējīgu risinājumu reģionālajai mobilitātei.